Volta al tossal

• NEVÀ – CAL BALDRIC DE DALT – CAL GASPARÓ – FONT DE LA VENA – ALBERG MARISTA – NEVÀ

Fitxa tècnica

• Excursió de mitja muntanya. Fàcil.
  • Desnivell: sortida/arribada: 1.255 m
  • Cota màxima: 1.370 m
  • Cota mínima: 1.060 m
  • Equip de roba: esportiu
  • Calçat: esportiu
  • Durada total: 2 hores i 50 minuts

Presentació

A l’obaga de la Vall de Toses i de Planoles, entre el mateix poble de Nevà i el torrent de l’Aspre, hi ha una relativa densitat de poblament, fonamentalment de cases i masos agrícoles i ramaders, que és excepcional a la resta de la Vall de Ribes. Hi ha qui vol veure un origen misteriós a aquest poblament, relacionant-lo amb les heretgies càtares, que a Nevà tingueren un cert arrelament. Sortim, doncs, de Nevà per a descobrir els diferents masos que ocupen un espai històricament enigmàtic i paisatgísticament exuberant.

Sortida: Deixem el cotxe a la Plaça de la Font de Nevà, on acaba la carretera asfaltada que connecta amb Planoles. D’allà comencem a caminar seguint el carrer que porta cap a l’hípica. Al cap de 5 minuts el carrer passa a ser de terra.

15 minuts: Trobem una cruïlla, i prenem la pista de l’esquerra cap a la casa aïllada de Can Baldric de Dalt, que queda al capdamunt d’un coll, entre els cims del Tossal i el Cogulló.

35 minuts: Arribem a Cal Baldric de Dalt. Passem per la dreta de la casa, travem el prat que té davant i, ja de baixada, trobem un camí de carro que agafem cap a l’esquerra, el seguim, a uns deu minuts més de camí travessem un rierol i, encara 10 minuts més tard, trobarem una cruïlla de pistes. Hem de seguir la que baixa.

1 hora i 5 minuts: Arribem a Cal Gasparó, des d’on es gaudeix d’una bona vista dels pobles de Planoles i de Planès, així com de la seva muntanya i els cims del Puig de Dòrria i del Puigmal. La pista de terra s’acaba i comença una cimentada que hem de seguir cap avall.

1 hora i 30 minuts: Agafem el camí que sortint a mà esquerra i tal com està indicat al cartell, porta en uns cinc minuts fins a la Font de la Vena, lloc on era costum anar a berenar entre la gent de Planoles.

1 hora i 40 minuts: S’acaba el camí en un prat des del qual surt un altre camí que, tot travessant un pont, ens porta fins a l’alberg dels Maristes. Un cop allà, pugem unes escales que surten de davant de l’alberg i després d’una pronunciada pujada seguirem el camí senyalitzat amb marques blanques.

2 hores i 10 minuts: El camí arriba a una pista de terra que seguim avall fins a trobar, deu minuts més tard, un torrent que es pot creuar amb facilitat. Immediatament després ens incorporem a l’esquerra a una estreta pista que seguim amunt. És el camí antic de Nevà, que passa al costat de les runes d’unes antigues cases.

2 hores i 50 minuts: Al capdamunt d’aquest camí arribem de nou a la plaça des d’on hem sortit.